Trekonderbreker

                      Weer iets nieuws? Nee hoor. Is al tientallen jaren in gebruik. Op onze pagina over open toestellen komt regelmatig de technische benaming voor van Trekonderbreker. De technische mensen die er mee omgaan noemen deze technische voorziening een VATO,   Valwind Afleider, Trek Onderbreker.

                      Wij leggen het u uit. Een VATO wordt altijd gebruikt bij open gastoestellen. Open gastoestellen zijn gastoestellen die de afgassen door een afvoerleiding naar buiten afvoeren onder een bepaalde thermische trek. Deze thermische trek wordt veroorzaakt door de hete afgassen van het brandende toestel. De verbrandingslucht nodig om het gas te verbranden wordt uit de ruimte ontrokken waardoor de benaming open toestel. De hoogte van de plaats van de VATO wordt bepaald en berekend door de fabrikant van het toestel. Deze hoogte is belangrijk en mag nooit tijdens de montage van het toestel veranderd worden. Dus niet hoger en/of lager. Deze hoogte is namelijk de inwendige thermische trekhoogte van het gastoestel om de juiste hoeveel lucht aan te zuigen voor de juiste en volledige verbranding van het gas.

                      Als men de plaats van de VATO nu hoger monteert dan de technische voorschriften van de fabrikant wat gebeurt er dan precies. Dan wordt dus ook de berekende inwendige thermische trekhoogte ook hoger waardoor er meer trek aan lucht door het toestel plaatsvindt. Hierdoor gaat er dus meer verbrandingslucht door het toestel wat weer verschillende gevolgen heeft. De verbranding zal hierdoor altijd volledig zijn. Ook bij een vervuild of overbelast toestel zal de verbranding dan altijd volledig zijn. Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. Als een toestel regelmatig wordt onderhouden en gecontroleerd is meer verbrandingslucht echt niet nodig, omdat de fabrikant precies weet hoe het moet met zijn toestel en het meest belangrijke is nog, het toestel wordt hierop streng gecontroleerd. Als men dus bij de eerste montage de VATO echt hoger wordt gemonteerd komt er dus veel meer verbrandinglucht door het toestel wat helemaal niet nodig is. Door te veel verbrandinglucht door het toestel te laten stromen worden deze inerte gassen opgewarmd waardoor het rendement sterk daalt. Een juist gemonteerde VATO trekt precies de benodigde hoeveelheid lucht door het toestel waardoor het veilig brandt met het juiste rendement. De schoorsteen trekt als het ware aan de afvoerleiding met een grote thermische hoogte. Echter de VATO is zo geconstrueerd dat er niet aan het toestel wordt gezogen maar aan de lucht uit de ruimte waar het toestel staat op gesteld. Dit is dus de trekonderbreker.

                      De valwind afleider is tevens een onderdeel van de VATO. Als tijdelijk een sterke wind in de schoorsteen blaast wordt de valwind bij de VATO afgebogen de ruimte in waardoor het toestel, brander + waakvlam, niet wordt uigeblazen. Hierdoor heeft de VATO dus twee belangrijke technische eigenschappen. Het is dus belangrijk dat bij oude open toestellen deze technische onderdelen goed  gemonteerd blijven zonder deze in hoogte te veranderen.

Zie ook de pagina Technische begrippen.

  2004 GTD Eindhoven - HOME